دلنوشته
غروب جمعه که میشود دلم عجیب دلتنگ می شود، گمان می کنم گلویم را بغضی گلو گیر می فشارد، مولایم تو خود گفتی که شاید این جمعه بیایم شاید…
تو خود گفتی که هوایم را داری و دل شکسته ها را تنها نمیگذاری
تو خود گفتی که دریای عشقم و ما قطره های تو،بیا که قطره های عشق شوق باران می کند، بیا که نه طاقتی در شب هاست، نه صداقتی در دلهاست
برخیز و حریم عشقت را شعله ده، تا بسوزیم که این سوختن چه خوش است
بیا و آغوش مهربانت را بگشا، که ما یتیمان آغوش توایم
بیا و دل های خسته ی ما را با خود ببر، آنچه کشیدیم دیگر بس است…
موضوع: "بدون موضوع"
نشانه سبز یار (با ترجمه ترکی)
گئنه گلدی بیر بهار، گلمدین ای منیم یارم (باز آمد یک بهار، نیامدی ای یار من)
غنچه لر اولدی بهار گلمدین ای منیم یارم (غنچه ها بهار شد نیامدی ای یار من)
دریانین موجی کیمین هر نفس طوفان ایلرم (مثل موج دریا هر نفس طوفان می کنم)
کاش گله سن نفسیم دردیمه افغان ایلرم (کاش بیایی ای نفسم افغان می کنم به دردم)
اورگیمه قفس اول، سن سیز یوخدور نفسی (قفس شو به دلم، بی تو نفس ندارم)
بهارین گوزللیقی، سن سیز یوخدور صفاسی (زیبایی بهار، بی تو صفا ندارد)
آخدارارام گئجه گوندوز منیم ای نازلی یارم (می گردم شب و روز یار نازم)
تاپابیلمیرم نشانه سننن ای سوگی یارم (پیدا نمی کنم نشانه ای از تو ای یار دوست داشتنی من)
بی صدا و بی نشانه جمعه لر گلیپ گدیللر (بی صدا و بی نشانه جمعه ها آمدند و رفتند)
کاش گله سن نفسیم اورکلر سنی سویللر (کاش بیایی نفسم، دل ها تو را می خواهند)
بسمه تعالی
ثانیه ها بدون اندکی وقف در حال گذر است، پیش می رود گاهی با کوله باری از خنده و شادی و گاهی باری از غم و اندوه را بر دوش می کشد، گاهی با حال دل ها یکسان، گاهی با حال دل ناسازگار…
قلم سرنوشت شروع به نوشتن می کند، سر درگم است نمی داند از کجا شروع کند، اشک و خون بر دلها جاری کندیا که خنده بر لبش جاری کند…
سرنوشت باز سرنوشت از سرنوشت سرنوشت عاشقان با غم نوشت
سرنوشت کوردلان را بی بهشت سرنوشت عالمان را در بهشت
غنچه ها از باغ ربود و خنده کرد عاشقان پیر و اسیران بنده کرد
تیغ ذلت بر ریاکاران کشید جام زهرآگین چومستان سر کشید
زندگی بر خیل ما آسان نمود عده ای را همچو من در بندنمود
سرنوشت، باز سرنوشت از سر نوشت، سرنوشت ماه رویان در بهشت…
خاطرات کوتاه دلاوران روستای گل سپیدی ها از روز های جنگ
انقلاب به پیروزی رسیده بود و باید راه خود را محکم و استوار ادامه می داد. بچه هایی که سال 1342توی گهواره ها بودند و یا هنوز به دنیا نیامده بودند، حالا بزرگ شده بودند و باید تاریخ را رقم می زدند. چیزی نگذشته بود که پنجاه و هفتی های سر خوش از پیروزی بزرگ باید آزمون دیگری را تجربه می کردند و آن هم در شرایطی که انقلابشان هنوز سن وسال نداشت.
در این برهه زمانی نیز گل سپید،فرزندان خود را روانه انقلاب کرد. جوان مردان در این دیار، پایگاه محل را که تجمع دل های پاک و حقیقت جو بود تشکیل دادند و آماده عرصه های پیش رو شدند.
بی خوابی:چیزی از پیروزی انقلاب نگذشته بود که پایگاه مقاومت گل سپید تشکیل شد.روز ها برای آموزش نظامی، به اطراف محل می رفتیم و مانور می دادیم شب ها هم کار ما گشت زنی در سطح روستا بود و نگهبانی می دادیم.
بی خوابی زیاد کشیدیم یادم است یک بار از بس خسته بودم، همان وسط روی تکه حصیری خوابم برد.بچه ها هم نامردی نکرده و مرا همان جور با حصیر بلند کردند و انداختند بیرون پایگاه و وسط جاده.با وجود این از خواب بلند نشده بودم و بچه ها هم داشتند قاه قاه به من می خندیدند.کتاب گلهای سپید،کمیل رضوان خواه گل سفیدی
پروردگارا تاهستم وجان در تن دارم چادرم را به من ارزانی بدار
چرا که این امانت مولایم فاطمه است…
پروردگارا تاهستم وجان در تن دارم چادرم را به من ارزانی بدار
معصیت و امید به رحمت خداوند مردی مفسد را بنده ای بود مومن و باصلاح که پیوسته مولا و خواجه خود را موعظه می کرد و ولی موعظه بنده خود را نمی پذیرفت و در جواب او می گفت:امید به فضل خداست. روزی خواجه وی را به سرمزرعه فرستاد و گفت که گندم بکار,بنده برفت و جو بکاشت. وقتی زمانی رسید که باید درو می کردند,خواجه به سر کاشت و زرع,جو دید غلام را گفت:گفتم که گندم بکار چرا جو کاشته ای؟گفت:امید داشتم که خدای تعالی جو را به گندم بدل کند,خواجه گفت:هرگز دیدی که از جو گندم آید؟گفت از تو آموختم که فساد و معصیت میکنی و طمع داری که به آخرت رحمت خدا یابی.خدای عز و جل به سبب توبه وی این مسئله کرد.
خداحافظ عاشورا،خداحافظ اشک های جاری شده برگونه ی خشک و دلتنگ،این سال هم محرم گذشت ومن هنوز در راه رسیدن به قافله عشق هستم ولی کجاست آن قافله که سالهاست برای آن اشک می ریختم،گویا دیر کرده ام و هنوز هم من دورم از آن قافله،ولی باشد ناامید نمی شوم چون میدانم مولایم پذیرای عاشقان دل خسته است.
ومن میروم باز به دنبال قافله عشق،به امید آنکه عمری باقی باشدتا سال بعد عاشورا زیر خاک نباشم وبرسم به قافله ات یا حسین و وداع کنم با اشک های دلتنگی ام.الوداع محرم…
علمدار ولایت بسیجیان فدایت
جزء11:آیه7سوره یونس(اِنَّ الَّذینَ لا یَرجُونَ لِقاءَنا وَ رَضوابِالحَیوةِ الدُّنیا وَاطمَاَنّو بِها وَالَّذینَ هُم عَن ایاتِنا غافِلُونَ)
ترجمه:آنان که به دیدار ما دل نبسته و امیدوار نیستند و به زندگانی حیوانی پست دنیا دلخوش و دل بسته اند و آنهایی که از آیات و نشانه های ماغافل اند.
تفسیر:این آیه شرحی درباره معاد و سرنوشت مردم در جهان دیگرآمده است می فرماید:«آنان که به ملاقات ما ایمان ندارند و به زندگی دنیا خشنود هستند و برآن تکیه کردند»
«و آنان که از آیات ما غافل اند»و در آن اندیشه نمی کنند تا قلبی بیدار و دلی مملو از احساس مسوولیت پیدا کنند
همه ی آن ها جایگاهشان آتش است،به خاطر کار هایی که انجام دادند.
پیام آیه:در حقیقت نتیجه مستقیم عدم اعتقاد به معاد،دلبستگی به زندگی محدود دنیوی و مقامات مادی و اطمینان و اتکا به آن است.
همچنین غفلت از آیات الهی سرچشمه بیگانگی از خدا و عدم احساس مسوولیت و آلودگی به ظلم و فساد و گناه است و سرانجام آن چیزی جز آتش نیست.
این آیه بر این حقیقت تاکید می کند که برای اصلاح جامعه و نجات آن از ظلم و فساد،تقویت پپایه های ایمان به خدا و معاد شرط ضروری و اساسی است.
جزء10:آیه20سوره توبه(الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی سَبیلِ اللهِ بِأَموالِهِم وَ أَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجةً عِندَاللهِ وَ أُلئکَ هُمُ الفائِزُونَ)
ترجمه:آنها که ایمان آوردند و هجرت کردند و با اموال و جان هایشان در راه خدا جهاد نمودند،مقامشان نزد خدا برتر است و آنها پیروز و رستگارند.
تفسیر:در این آیه می فرماید:«آنان که ایمان آوردند،و هجرت کردند،و با اموال و جانهایشان جهاد نمودند،مقامشان نزد خدا برتر است»
«و آنان پیروز و رستگارند»
جزء6:آیه148سوره النّساء(لٰا یُحِبُّ اللهُ الْجَهْرَ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ اِلّٰا مَنْ ظُلِمَ وَ کٰانَ اللهُ سَمیعًا عَلیمًا)
ترجمه:خداوند بلند کردن صدارابه بد گویی دوست ندارد،مگر از کسی که به او ستم شده باشد و خداوند شنوا و داناست.
تفسیر:در این آیه به بخشی لز دستور های اخلاقی اسلام اشاره شده است،نخست می فرماید:«خداوند دوست ندارد کسی با سخنان بیهوده خود،بدی های دیگران را اظهار کند»زیرا همانگونه که خداوند ستارالعیوب است،دوست ندارد که افراد بشر عیوب یکدیگر را فاش سازند.
سپس به بعضی از امور که مجوز این گونه اعمال اشاره کرده می فرماید:«مگر آنکس که مورد ستم واقع شود»چنین افرادی برای دفاع از خویشتن در برابر ظلم ظالم،حق دارند شکایت برند و یا از ستمگریها،آشکارا انتقاد و غیبت کنند.
در این آیه به نقطه مقابل این حکم اشاره کرده می فرماید:«اگر نیکی ها را آشکار یا مخفی سازید،و از بدی ها در گذرید،خداوند آمرزنده و تواناست» وبا اینکه قادر بر انتقام است،عفو و گذشتا می کند.
پیام آیه:1.قانون کلی و اصلی،حرمت افشاگری و بیان عیوب مردم است،مگر در موارد خاصّ
2.اسلام، حامی ستم دیدگان است.
3.نشانه جامعه اسلامی آن است که مظلوم بتواند با آزادی کامل،علیه ظالم فریاد بزند.
4.غیبت مظلوم از ظالم جایز است.
5.افشای عیوب مردم،به هر نحو باشد حرام است.
6.سوءاستفاده از قانون ممنوع است.
7.ظالم در جامعه اسلامی احترام ندارد، و بایدمحکوم و به مردم معرفی شود.
8.در تزاحم ارزش های انسانی،باید اهم و مهم رعایت شود.
جزء4:آیه200سوره آل عمران(یَأَیُّهَا ٱلَّذِینَ ءَامَنُواْ ٱصبِرُواْ وَصَابِرُواْ وَ رَابِطُواْ وَ ٱتَّقُواْ ٱللهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ)
ترجمه:ای کسانی که ایمان آورده اید در برابر مشکلات و هوس ها استقامت کنید،در برابر دشمنان نیز پایدار باشید و ازمرزها مراقبت کنید و از خداوند پروا داشته باشید شاید که رستگار شوید.
تفسیر:نخست روی سخن رابه همه ی مومنان کرده و به اولین ماده این برنامه اشاره می کند،می فرماید«ای کسانی که ایمان آورده اید در برابر حوادث ایستادگی کنید» صبر و استقامت در برابر مشکلات،هوس ها،و حوادث در حقیقت ریشه ی اصلی هرگونه پیروزی مادی و معنوی را تشکیل میدهد،وهرچه در باره نقش و اهمیت آن در پیشرفت های فردی و اجتماعی گفته شود کم است،این همان چیزی است که علی(ع)در کلمات قصارش آن را به منزله سر در بدن معرفی کرده است.
در مرحله دوم قرآن به افراد با ایمان دستور به استقامت در برابر دشمن میدهد،می فرماید:«در برابر دشمنان نیز استقامت به خرج دهید»
در مرحله سوم به مسلمانان دستورآماده باش در برابر دشمن و مراقبت دائم از مرزها و سر حدّات کشورهای اسلامی را می دهد،می فرماید:«از مرزهای خود مراقبت به عمل آورید»این دستور بهخاطر این است که مسلمانان هرگز گرفتار حملات ناگهانی دشمن نشوند.
بالاخره آخرین دستور که همچون چتری بر همه ی دستورات سابق سایه می افکند،دستور به پرهیزکاری است،می فرماید:«تقوای الهی پیشه کنید»
پیام آیه:1.صبر و پایداری،مادر همه خیرات و نیکی هاست.اهل بهشت را می گویند وارد بهشت شوید بخاطرصبری که کردید.
2.از دیگران عقب نمانید،اگر کفار در کفر خود کقاومت می کنند،کشته میدهند و مال خرج می کنندشمانیز در راه خدابا جان و مال پایداری کنید.
3.در برابر کفار صبور باشید.خداوند اول از صابران تشکر می کند.
4.دعوت ها مرحله به مرحله است اول صابر بعد صبّار.
5.دین اسلام دین حفاظت،مراقبت و ارتباط است.
6.صبرو مصابره و مرابطه باید جهت دارباشد و در مسیر تقوای الهی قرار گیرد،وگرنه کفار هم گاهی تا سر حد مرگ،اعتصاب غذا می کنند.
7.اسلام دین جامعی است،صبر و تقوا در کنار توجه به مرزها بیان شده است.
جزء3:آیه263سوره بقره(قَوْلٌ مَعْرُوفٌ وَ مَغْفِرَةٌ خَیْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ یَتْبَعُهَا أَذیً وَٱللهُ غَنِیٌّ حَلِیمٌ)
ترجمه:گفتار پسندیده بانیاز مندان وگذشت از تندی آنان،از بخششی که بدنبال آن آزاریباشد،بهتر است و خداوند بی نیاز بردبار است.
تفسیر:رسول اکرم (ص)فرمود:اگر سائلی نزد شما آمد،به یکی از این دو روش عمل کنید:یا چیزی که در توان دارید عطا کنید،یا به طرز شایسته ای او را رد نمایید.همچنین فرمود:اگر بامال نمی توانید به مردم رسیدگی کنید،با اخلاق برسید.
پیام آیه:1.آبرو و شخصیّت فقیر،با ارزشتر از حفظ شکم و شخص فقیر است
2.فقیر را با محبت و دلسوزی به کار مفیدی که زندگی او را تأمین کند،راهنمایی کنید
3.انفاق باید همراه با اخلاق باشد
4.گفتگوی خوش با فقیر،موجب تسکین او و عامل رشد انسان است،در حالی که صدقه بامنّت هیچکدام را به همراه ندارد
5.اگر فقیری به خاطر تنگدستی و فشار ناروایی گفت او را ببخشید
6.رعایت عرف جامعه ،در سخن و عمل لازم است
7.خداوند آزار رسانی به فقیر را پاسخ میدهد، امّانه با عجله
جزٔ2:آیه 183سوره بقره(یَأَیُّهَاٱلَّذِینَ ءَامَنوا کُتِبَ عَلَیْکُمْ ٱلصِیامُ کَمَا کّتِبَ عَلَی ٱلَّذِینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقّونَ)
ترجمه:ای کسانی که ایمان آورده اید روزه بر شما مقرر گردیده،همانگونه که برکسانی که پیش از شما بودند مقرر شده بود،باشد که پرهیزکار باشید.
تفسیر:آثار و برکات روزه
تقوی و خداترسی در ظاهر و باطن،مهم ترین اثر روزه است.روزه، یگانه عبادتمخفی است.نمازوحج و زکات وخمس را مردم می بیننداما روزه دیدنی نیست.روزه،اراده انسان را تقویت می کند.روزه،باعث تقویت عاطفه است.کسی که یک ماه مزه گرسنگی را چشید،درد آشنا میشود و رنج گرسنگان را احساس می کند.رسول خدا(ص) فرمود:روزه،نصف صبر است،هر کس ماه رمضان رابرای خدا روزه بگیرد،تمام گناهانش بخشیده میشود.
فلسفه این عبادت انسان ساز و تربیت آفرین این است که شما رابه تقوا رهنمون سازد.روزه عامل مؤثری برای پرورش روح تقوا و پرهیزکاری در تمام زمینه ها و ابعاد است.
پیام های آیه:1.آگاهی دادن بهاین که امت های دیگرنیز این احکام را داشته اند،باعث آسانتر شدن آن می گردد.
2.روزه،انسان را به تقوا میرساند
3.روزه در ادیان گذشته نیز وجود داشته است.
آخرین نظرات